Історичний обвал на нафтовому ринку: експерт розповів про причини та наслідки різкого падіння

Предтсавник в МВФ від України Владислав Рашкован вважає, що у так званого “чорного нафтового понеділка” є одразу кілька причин та не варто аномалію пов'язувати з майбутнім на ринку нафти у світі.

Про це він написав 21 квітня на своїй сторінці у Faceboоk.

4 застереження

В цілому ситуація в понеділок стосувалася не всієї нафти, а тільки сирої нафти WTI (West Texas Intermediate); За даними Reuters, ввечері також в мінус пішли і котирування нафти на європейському спот-ринку, але не так катастрофічно для Urals і Brent.

Інструмент, за яким ми спостерігали в понеділок – це ф'ючерс на WTI, який торгується на NYMEX з тікером CL; Ф'ючерси на Brent і Urals теж знизилися, але не так значно;

Особливість цього інструменту – це не фінансовий (спекулятивний) інструмент, де розрахунок відбувається тільки в грошах в залежності від того, хто краще вгадав курс на певну дату. CL – це поставних контракт (this contract is settled physically), тобто той, хто його продає (short side), зобов'язаний поставити нафту покупцеві (long side), який зобов'язаний її фізично прийняти (для нафти Brent таких жорстких умов немає). Іншими словами: продавець повинен мати нафту, а покупець повинен мати законтрактовані фізичні сховища для закачування купується нафти, швидше за все в Cushing в Оклахомі – саме цей порт використовується найчастіше для відвантаження нафти WTI;

Йдеться про ціну ф'ючерсів на поставку саме в травні 2020. Ціна на червневий контракт на поставку нафти WTI в понеділок знизилася не так значно: на 14,1%, до $ 21,5 за барель.

Тобто підсумовуючи – йдеться про специфічний актив: ф'ючерсні контракти, що торгуються на NYMEX (тікер CL), на фізичне постачання нафти марки WTI в травні 2020.

Причини обвалу

Падіння попиту на нафту у зв'язку з всесвітнім карантином знизило побутове споживання, зокрема у зв'язку з закінченням опалювального сезону. Автовласники зменшили споживання в рази. Важливим фактором також є обмеження пасажирських і промислових авіарейсів. У багатьох країнах спад економічної активності теж знижує попит.

Подальше зростання пропозиції нафти на ринку. Ця частина рівняння почалася з моменту, коли на тлі зниження попиту країни-члени ОПЕК + планували знизити видобуток нафти, але так і не змогли домовитися. Росія вийшла з угоди ОПЕК +, а Саудівська Аравія замість зниження видобутку, вирішила її підвищити. За Саудівською Аравією такий же крок зробили і інші учасники, побоюючись зниження цін в майбутньому і бажаючи продати більше нафти прямо зараз. Таке скоординоване безумство привело до подальшого обвалу цін на нафту до двадцятирічних мінімумів. 10 днів тому країни ОПЕК + все ж досягли нових принципових домовленостей про умови скорочення видобутку нафти (десь на 10%). Але ці домовленості почнуть діяти тільки з травня, і відповідно до них країни тільки поступово будуть знижувати видобуток. А нафта треба завантажувати в сховища прямо зараз, коли видобуток все ще велика. Варто сказати, що більшість експертів вважає, що зниження на 9.7 млн ​​барелів на добу вже не допоможе стабілізації ринку, і ОПЕК треба знову зустрічатися для нової угоди.

Як результат перевищення пропозиції над попитом прямо зараз, яке треба або переробляти (WTI crude oil – це сира нафта), або зберігати, чекаючи більшого попиту в майбутньому. За даними Міненерго США, добові обсяги переробки нафти знижуються вже другий тиждень поспіль, запаси нафти за минулий тиждень виросли на 19,25 млн барелів, перевершивши очікування експертів в півтора рази. А ми пам'ятаємо, що, якщо ви купили цей контракт, то нафту треба кудись закачувати, а закачувати нікуди – сховища нафти забиті. Зливати в океан теж не варіант.

Додатковий негатив ринку додає той факт, що в танкерах, які борознять морські простори від Сінгапуру до Нью Йорка, також вже накопичилися рекордні 160 млн барелів сирої нафти (тобто замість логістичної функції танкери зараз використовуються як пересувні сховища, не особливо поспішають в порт призначення – їх просто ніде розвантажувати).

Чому падіння сталося саме в цей “чорний” нафтової понедельник

Справа в тому, що для більшості торговців ф'ючерси все ж – інструмент хеджування ціни, а для кого-то – інструмент спекуляції. Ті ф'ючерсні контракти на травень, за якими ми спостерігали, перестають торгуватися 21 квітня, тобто понеділок, 20 квітня був останнім днем ​​їх торгів.

Самі по собі ф'ючерси були на руках тих, хто планував купити нафту, і у тих, хто просто хеджував свої ризики; на тлі зниження цін на нафту протягом останніх тижнів ті, хто тримали ф'ючерси в своїх портфелях для хеджування, вирішили їх продати, і понеділок 20 квітня був останнім днем, коли вони могли це зробити; їм потрібно було або продати ф'ючерси, або брати на себе зобов'язання фізично купити нафту;

Але покупців особливо не було. Більш того, ті торговці, хто планував купити нафту WTI для себе з поставкою в травні, зрозуміли, що їм буде важко знайти фізичні сховища для зберігання сирої нафти – як я говорив, все сховища заповнені. Чи не спалювати ж її в факелах.

Тому знову-таки цей день став чорним для ринку нафти тому, що одномоментно не співпали попит і пропозицію, а обмеження в обсягах сховищ не змогли компенсувати цей розрив.

Що означають негативні ціни на нафту

Змінні витрати знижуються зі зниженням виробництва, але постійні витрати залишаються; Динаміка цін в понеділок показала, що для деяких нафтовидобувних компаній дешевше продати нафту за будь-яку ціну зараз, ніж зупиняти видобуток і консервувати свердловини; навіть по негативною ціною.

Негативна ціна на ф'ючерс означала наступне: продавець ф'ючерсного контракту доплатить більше 30 доларів покупцеві контракту за те, що той купить у нього сиру нафту і потім її закачає в якісь свої законтрактовані сховища;

Такі ситуації з негативною ціною ф'ючерсних контрактів іноді бувають – в таких випадках продавці просто розраховують свої альтернативні витрати володіння контрактом, і в разі, якщо ці витрати вище, ніж втрати від негативної ціни, можуть продавати активи нижче нуля, тобто доплачуючи покупцям .

Що далі

Експерт вважає, що не варто ретранслювати цю одноденну аномалію на майбутнє нафтового ринку. Для його розвитку є багато додаткових чинників: подальші дії ОПЕК+ щодо обмеження видобутку, тривалість COVID-кризи і всесвітнього локдауна, поступове нарощування економічної активності в різних частинах світу, та й вплив зелених технологій не варто забувати. Ф'ючерси на червень перебуваютьна рівні 20+ доларів за барель.

Але що можна точно сказати: понеділок 20 квітня 2020 увійде в історію і буде описуватися в книгах. Та й останні місяці 2020 роки обіцяють бути не менш захоплюючими, вважає експерт

Нагадаємо, що під час торгів 20 квітня американська нафта WTI різко дешевшала і її вартість спочатку впала до одного долара, потім – до нуля, далі – ціна стала від'ємною, потім здорожчала до 22-35 центів за барель. Після того на лондонській біржі ICE стався різкий обвал вартості на понад 300% і ціна стала мінус 40 доларів за барель.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *